سفارش تبلیغ
صبا ویژن

¸,•*¤*•,¸.کودک من سلام¸,•*¤*•,¸.

رژیم غذایی اتیسم

حذف گندم و لبنیات از رژیم غذایی یکی از نخستین گام هایی است که اغلب پس از تشخیص اتیسم برای فرزندتان  پیشنهاد می شود. به طور معمول، متخصصان برنامه غذایی فاقد  گلوتین (گندم، جو، چاودار و برخی حبوبات دیگر ) و بدون کیسین ( شیر و محصولات برگرفته از شیر ) رژیم - رژیم غذایی بدون GF / CF -  را برای افراد دارای اتیسم تجویز می کنند. چرا این رژیم می تواند کارایی داشته باشد ؟ نظریه قابل طرح در این زمینه معتقد است که گلوتن و کیسین مسئول تجزیه ناقص پپتید های غذایی هستند. توجیه دیگر این است که  اختلال در نظم سیستم ایمنی بدن باعث ارائه پاسخ ایمنی غیر طبیعی می شود، و بدن با حمله به خود در برابر این مواد از خود واکنش نشان می دهد.  

شروع رژیم غذایی  بدون گلوتین و کیسینمی تواند  دشوار باشد.تصمیم گیری در باره استفاده از چنین برنامه ای نیز می تواند سخت باشد. شناسایی محصولات حاوی گلوتین و کیسین نیز می تواند مشکل باشد. اما پس از اینکه به آن عادت کردید، مانند هر رژیم غذایی دیگر حفظ آن دیگر دشوار نخواهد بود. فقط باید بیاد داشته باشید که رژیم غذایی را امتحان کنید و دشواری های آن را بپذیرید و در انتها به فردی دارای اتیسم با شادی بیشتر، سالم تر و عملکردی بالاتر دست خواهید یافت. بنظر می آید زندگی با چنین فردی در مقایسه با زندگی با کودکی با عملکردهای سطح پایین بهتر باشد.

 

در مسیر انتخاب کرده برای تغذیه فرزندتان ثابت قدم باشید و توصیه های زیر را به خاطر بسپارید:

1. نخست سعی کنید که مواد لبنی را حذف کنید.

متخصصان تغذیه اغلب توصیه می کنند که برنامه رژیم غذایی خاص را با حذف شیر آغاز کنید زیرا که بدن می تواند به سهولت بیشتری خود را از شر علایم شیر/کیسین رها کند و به دلیل اینکه محصولات لبنی  برای سیستم ایمنی بدن کودکان دارای اتیسم مشکلات بیشتری ایجاد می کند. اگر بهبودی روی داد، در نخستین روزهای هفته علایمی از آن را مشاهده خواهید کرد، اما تغییرات می تواند  کم کم ایجاد شود.

2.سعی کنید به مدت دو هفته از برنامه بدون لبنیات برای فرزند خود استفاده کنید.

اگر شما مطمئن نیستید اگر فرزند شما  بهره ای از رژیم غذایی انتخاب شده می برد، می تواند برنامه قبلی را با میزان اندکی شیر آغاز کنید و علایم پس از اضافه کردن مجدد شیر را در نظر گیرید.  اگر رفتار کودک پس از دریافت مجدد شیر تغییر کند و بدتر شود،  باید فرزند تان را به برنامه غذایی بدون شیر و لبنیات برگردانید. اگر به طور مشخصی پس از چالش حذف  6 تا 8 هفته ای غذای خاصی از برنامه تغذیه ای کودکتان و مصرف مجدد آن شاهد بدتر شدن رفتار کودکتان باشید، با اطمینان می توان چنین فرض کرد که کودک نسبت به آن غذا دارای حساسیت است.  اگر پس از دو ماه چالش حذف غذا  هیچ تغییری در رفتار کودک مشاهده نکردید واقعیت این است که  کودک فاقد حساسیت غذایی نسبت به این غذا است.

3. سعی کنید که برنامه حذف گلوتین/ گندم را اجرا کنید.

برای بررسی اثر این شیوه بین سه تا شش ماه فرصت دهید؛ ممکن است مشاهده اثر یک رژیم غذایی فاقد گلوتین تا شش ماه  وقت بخواهد زیرا برای اینکه بدن بتواند خود را از علایم چنین ماده ای رها کند، چنین زمانی مورد نیاز است.

 

فرد  دارای حساسیت نسبت به اثرات پروئین حتی پس از مصرف مقدار اندکی از آن اثرات مخرب را احساس خواهد کرد، بنابراین گلوتین و کیسین را به طور کامل از برنامه غذایی آنان حذف کنید.